Alweer twee maanden in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole M - WaarBenJij.nu Alweer twee maanden in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole M - WaarBenJij.nu

Alweer twee maanden in Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Zooo de tijd vliegt voorbij! Inmiddels ben ik alweer 2 maanden in het mooie en warme Suriname en ik kan je vertellen dat ik me nog prima vermaak hier! Iedere dag ga ik nog steeds met plezier naar stage en kom ik ook nog steeds weer nieuwe dingen tegen!

Afgelopen weekend weer een tripje gedaan naar Galibi! Galibi is een indiaansdorpje. We zijn vanuit Paramaribo met de bus vertrokken richting Albina en vanuit daar moesten we met de boot naar Galibi! Iedereen keek daar al naar uit, want de busreis was nogal hobbelig en oncomfortabel.. Nja achteraf gezien had ik nog liever 2 uur met de bus willen reizen dan het varen met de boot.. Ik kan je niet precies zeggen hoelang we met de boot moesten varen, maar er leek geen einde aan te komen.. Voordat we de boot in stapte hadden we ons allemaal ingesmeert, want ja het verbranden gaat hier super snel. Of je nou factor 50 gebruikt of niet, het maakt allemaal geen donder uit.. We kregen ook nog eens allemaal een ontzettend lelijk zwemvest aan, maarja hoort erbij zullen we maar zeggen! Onze spullen moesten we allemaal in vuilniszakken doen, om te voorkomen dat die spullen nat zouden worden.. Nou ik had ook wel een vuilniszak over mezelf willen trekken, want Nicole zat natuurlijk op een plek waar je helemaal 'tot-aan-je-ondergoed-aan-toe' nat werd... Pff ik kon zelfs niet rondkijken, omdat ik ieder 5 seconde een plens water over me heen kreeg. Was echt genieten (not).. Het mooiste is nog dat degene die de trip had georganiseerd, een zeil tevoorschijn haalt waar je droog onder kon zitten.. En dat nadat ik al niet, maar dan ook echt niet droog meer was.. Top! Bedankt! Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen..

Eenmaal aangekomen op Galibi, keek ik m'n ogen uit! We vaarden de palmbomen en het witte zand tegemoet! Het was warm en de wind hielp me met het drogen van m'n kleding. Eenmaal bij de slaapplek aangekomen, hebben we de bikini aangetrokken en zijn we gaan zwemmen in de Marowijne rivier. Het wordt wel een rivier genoemd, maar het lijkt meer op een zee alleen dan met zoet water! Nog even lekker op het strand gelegen en vervolgens was het tijd voor beachvolleybal! Super leuk natuurlijk zul je denken! Nja in het begin was het ook wel leuk, totdat je er achter komt dat je schaafwonden en kapotte knieën krijgt van het duiken in het zand.. Na een paar keer zandhappen, was het dan ook zover bij mijn knieën. Gelukkig op tijd gestopt, hierdoor bleef de schade nog beperkt en hebben we er wel plezier in gehad (voor even).

Hier in Suriname leeft het paasverhaal ook. Met pasen wordt hier ook vis gegeten, dus je raad het al onze maaltijd bevatte ook vis en rijst. Hoewel ik wat minder van de rijst ben, waren de vis en de groenten heerlijk! 's avonds nog even gezellig wat gedronken en toen het donker begon te worden, zijn we vertrokken naar een ander deel van Galibi met de boot. Ja met diezelfde boot waarin ik werd overstroomd met water, bleef ik deze keer wonder boven wonder droog! Eenmaal op Galibi aangekomen, gingen we opzoek naar sporen van zeeschildpadden die hun eieren legden! Om de paar meter kon je weer een spoor van de zeeschildpad volgen. Bijzonder om te zien hoe een zeeschildpad een plek zoekt, een heel diep gat graaft en vervolgens meer dan honderd 'pingpongballetjes' erin legt! We kwamen zeeschildpadden tegen die al meer dat honderd jaar oud waren.. Echt mooi om mee te mogen maken! Na het hele proces te hebben gezien, konden we weer terug met de boot en kropen we daarna lekker ons bed in! Ditmaal gelukkig zonder de snurkende kok! We hadden dit keer aangegeven hem niet bij ons in de buurt te willen hebben als we zouden gaan slapen! Zo gezegd zo gedaan! Heeeerlijk geslapen ondanks de bedden, maarja daar wen je wel aan!

De volgende dag nog een wandeling door Galibi gemaakt en vervolgens met de boot richting Frans-Guyana! Ik had van te voren al een plekje in gedachte waar ik zou willen zitten, omdat ik geen zin had om nogmaals zo nat te worden! Hoppa plekje gevonden en heerlijk droog gebleven! Op naar Frans-Guyana! Het woord zegt het al, een land van de fransen! Ze praatte dan ook frans en reden met de auto ook rechts. Ik moest hier gewoon echt even aan wennen, heel apart.. In Frans-Guyana hebben we een marktje bezocht en hebben we een oude gevangenis bekeken van de 19e eeuw! Mooi en indrukwekkende verhalen gehoord over deze gevangenis. Het was wel jammer dat ze het aan het renoveren waren, want hierdoor konden we niet meer goed zien hoe een cel er destijds uit zag. We namen rustig te tijd om alles te bekijken. Helaas werden we al snel weer opgehaald, omdat de boot moest vertrekken. Terug met de boot naar Albina, om vervolgens met de bus naar Paramaribo te rijden. Een lange rit, maar het was de moeite waard!

Zondags zijn we nog naar een festival geweest in het leguana park! Leuke locatie en gezellig! De dj's waren niet super, maar ik heb me wederom prima vermaakt! Gisteren nog naar het casino geweest, waar je gratis kan eten en drinken, als je ook gebruik maakt van de gokmogelijkheden! Gokken is helaas niet mijn ding, kwam ik al snel achter want het geduld onbreekt daarin bij mij. Ik zet al snel te veel in en verlies het dan vervolgens ook.. Achja 10 SRD verloren, dat is iets meer dan €2,50! Het gratis eten en drinken maakt het dan wel weer goed!

Zo nu even lekker ontbijten/lunchen en eens even kijken hoe ik m'n dagen voor dit weekend verder ga indelen!

Vanuit Suriname 'een bigi brasa' (een dikke knuffel)!
xxxxxxxxxxxx