Week 2 @ SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole M - WaarBenJij.nu Week 2 @ SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nicole M - WaarBenJij.nu

Week 2 @ SU

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Zo de eerste week ik Suriname zit er alweer op!

Gisteren ben ik begonnen met mijn stage bij het ministerie van sociale zaken en volkshuisvesting en ik moet zeggen dat het me tot nu toe heel goed bevalt! Ik loop samen met een andere stagiaire uit Amsterdam stage en we worden goed ingezet! Zo hebben we in twee dagen al meerdere opdrachten gekregen om uit te voeren, zoals het maken van aantekeningen bij intake gesprekken of het oplossen van bepaalde Cases(zaken)! Heel leerzaam en daarnaast worden we ook goed geholpen door de overige collega's en gaan we ook met hen mee naar huisbezoekingen en dergelijke! We zijn veelal op pad en dit betekent dat ik nog meer van Suriname leer kennen, wat natuurlijk ontzettend leuk is!

Elke dag kom ik nieuwe dingen tegen die me opvallen en leer ik iets meer over het land en de bevolking! Hetgeen wat me het meest blijft opvallen is hoe de mensen in het verkeer te werk gaan.. In Nederland krijg je een boete als je zomaar je toeter van auto/scooter gebruikt. Hier in Suriname heeft toeteren verschillende betekenissen en ze gebruiken dit ook heel vaak! 1: let op! 2: aan de kant! 3: ik wil je aandacht (dit kan gepaard gaan met :"raampje open en fluiten, roepen of andere geluiden maken") 4: schiet eens op!! Dit zijn de voornamelijkste redenen waarom er getoeterd kan worden. Waarschijnlijk zijn er nog veel meer redenen, maar die heb ik er nog niet precies uit kunnen halen. Of je nou lopend gaat of met de fiets, er word sowieso getoeterd.. En dan is het aan je zelf om te raden welke van de 4 redenen de juiste is. Maargoed dat hoort erbij zullen we dan maar zeggen.. Het fietsen en lopen in Suriname blijft een uitdaging want links flietsen voelt echt heel raar en zebrapaden zijn er wel maar die moet je pas betreden als er überhaupt voor je gestopt word.. Het gebruik van de bus daarentegen is super makkelijk. Je gaat bij de halte staan en wacht tot er een bus komt(die komen pas als ze bij het eerste vertrekpunt vol zijn). Wanneer je in de bus zit en de bus rijd kan je op elke hoek van de straat stoppen, door gewoon op de knop te drukken! Dus hoe dichterbij je ergens wil zijn, hoe later je op de knop moet drukken en daarnaast is het super goedkoop (ongeveer 30 eurocent)!

In deze eerste week hebben we al best veel gedaan. Voornamelijk zijn we bezig geweest met het verkennen van de buurt en uiteraard hoort hierbij het compleet verdwalen, de weg te moeten vragen en vervolgens erachter komen dat we de tegenovergestelde kant op zijn gefietst en dus het hele pokke eind terug te moeten.. Pluspunt is daarbij wel dat je lekker bruin word en je de andere kant van Paramaribo ook eens ziet! (Haha stay positive!) Bij het verkennen hoort ook het opzoek gaan naar een zwembad en bij twee zwembaden teleurgesteld te worden, omdat ze of aan het renoveren zijn of omdat ze nog niet open zijn ivm zwemles voor kinderen.. Nja we hebben dan wel niet gezwommen, maar we weten nu ieder geval wel hoe en wat! Het zwemmen komt ook nog wel, we hebben volgende week een poolparty!!

Onze contactdocent/tweede moeder in SU heeft ons een groot winkelcentrum laten zien in de buurt met kledingwinkels als Adidas, Jack en Jones enz. Ook zijn we nog uiteten geweest met haar! Super gezellig en het is ook fijn dat we een persoon hier dichtbij hebben waar we op kunnen vertrouwen!

We hebben ook nog bezoek gehad van kennissen die in Suriname wonen. We zijn samen mee uiteten geweest en ze hebben ons een beetje de stad laten zien. Bijzonder is dat je uiteten kan voor nog geen 10 euro en je dan zelfs nog eten overhoud en mee naar huis mag nemen! We zijn ook uitgenodigd om een weekend te komen overnachten in Saramaka een plaats verderop dicht bij Groningen (en dan bedoel ik niet de Groningen in NL!). Hier is een boerderij met apen, papegaaien, kippen, miereneters en veel exotische vruchten! Hier gaan we zeker gebruik van maken! Echt super tof!!

Tussendoor hebben we ook nog s' avonds wat gedronken bij 't vat en zus&zo waar meerdere Nederlanders zitten. Ook hebben we nog wat gegeten en gedronken met andere klasgenoten die ook in Su zijn! We waren een beetje aan de late kant ivm een kapotte fiets, maar we hebben het gehaald! (Op z'n Surinaams te laat komen, kan gebeuren natuurlijk) :)

Afgelopen weekend zijn ook we voor het eerst wezen stappen in Havana lounge. Hiervoor kon je kaartjes kopen vooraf of aan de deur. Er traden verschillende artiesten op zoals bijv. Damaru, Gio en keizer. En tussendoor werd er muziek afgespeeld door de dj. Opvallend is dat wij (Nederlanders) vooral op het begin van de avond de hele ruimte bijna voor ons alleen hadden. De Surinamers kwamen bijna niet in de buurt van de dansvloer, maar zij dansten wel langs de zijkant. We hebben meerdere Surinamers leren kennen in de club en ook gevraagd hoe dit komt. er werd geantwoord dat ze zich schamen. Nou daar snapte ik dus HELEMAAL niks van, want zowel de heren als de dames konden heel goed dansen.. Daar konden wij nog wat van leren, want vergeleken met de Surinamers voelde ik me net een stijve hark!! Maargoed dit weerhield mij er niet van om te gaan dansen, want dansen hebben we zeker gedaan! Pff, m'n voeten konden niet meer, Maarja Gio en keizer kwamen nog dus moest nog ff doorzetten! Toen zij het podium opliepen, ging iedereen, maar dan ook echt iedereen los!! Het lange wachten op het optreden was het dus allemaal waard en ik heb een super avond/nacht beleefd! We lagen +/- 5:30 uur in ons bedje, prima tijd dacht ik zo!

Tot zover een beetje wat ik in deze week heb beleefd! (Wel in willekeurige volgorde :P) Het bevalt me hier heel goed in het warme, vol met muggen, maar toch ook mooie Suriname! Ik weet zeker dat ik nog een prima tijd ga beleven hier!

Groetjesssssssxxxxxxxxx

  • 18 Februari 2015 - 15:55

    Jonne Janssen:

    meid wat leuk om te lezen !!!ga zo door en vergeet niet te genieten tussendoor !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 3927

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 12 Juli 2015

Reis naar Suriname

Landen bezocht: